aug 13

Pølsejakt i Vællers

Idag var det nok en gang klart for et lite lokalt og fint ritt på Bagnsåsen med start og mål på Hellebekk. For første gang stilte ikke Arne Post til start, men til gjengjeld hadde Henrik Lunder Aalrust funnet veien i grisgrente strøk. Sammen med Ulvenbrødrene og en eldre harding fra Sagene IF, skulle man få testet formen.

Ikke mange forhåndspåmeldte, men veldig fint arrangement for store og små, disket opp av suverene ildsjeler fra Bagn og Begnadalen.

Ut fra start var det medvind og Tormod satte åpningsfarten, mens Henrik vispet fløte bak med sin altfor lette utveksling. Før første terrengparti tro jeg til litt i front slik at jeg fikk litt sikring gjennom gjørma. Ut på veien skilte det seg raskt ut åtte ryttere og i starten kjørte vi bra rulle og fikk god luke bakover. Etterhvert roet dette seg ned, om det var fordi ikke alle ville kjøre fort eller om det gikk fort nok er jeg litt usikker på… En ting er sikkert at Birger skal ha for at han tro til på egenhånd og fikk ei god luke til oss andre.

Inn mot andre terrengparti kom vi opp i ryggen på Birger og jeg lå som nr 2 før jeg etterhvert kom forbi. Fikk da følge av Henrik, og etterhvert mannen fra Sagene og Olav. Ut fra terrenget var vi brått bare fire mann som tro på videre. Vi hadde bra samarbeid og det gikk jevnt gjennom grusveien. Ved vending tilbake mot mål var det lagt på bra med ny grus som var høvlet utover. Litt medvind her som vanlig gjorde at det gikk jevnt trutt.

Da vi svingte opp mot siste terrengparti satte Sagene bra fart på sin lette sykkel med stiv gaffel. Med hytte i nærheten visste han om hver stein og kjørte veldig bra. Et feil sporvalg og jeg kom forbi og syklet i front i jevnt fart. Trillet kontrollert sykkelen over elva og bruene og plutselig var det bare meg og Sagene igjen. Olav hadde sluppet i terrenget og Henrik var uheldig og punkterte.

Opp de seige bakkene mot hovedveien samarbeidet vi bra så vi ikke skulle bli tatt igjen. Sagene giret ned i ei kneik og prøvde et rykk, men jeg var våken og stoppet det raskt. Svingte inn siste 2 km i motvind mot mål, byttet på å være i front, før jeg tok et magadrag med 2-300 meter igjen. Fikk raskt luke og kunne sikre seieren. Sluttiden ble ca ett minutt saktere enn året før, men med bløtere terreng og nyhøvlete veier var det nok ganske likt.
Selv om dette er et lite ritt er det utrolig moro med så mange kjentfolk som deltar og arrangerer rittet. Ikke minst er det stas at man får veldig god spekepølse fra mfkjott.no i premie.
Takk til Bagn IL for et flott turritt!