aug 15

Cykelvasan – med og på Cannondale :)

Har i flere år snakket om å sykle Cykelvasan, men det går med en del tid til kjøring, krever overnatting og er endel logistikk siden det er start og mål på forskjellige steder. Hadde egentlig planlagt å sykle Kongerittet denne helgen, men så spurte Terje Holm fra Cannondale om jeg ikke ville bli med de nedover. Alt av opplegg var da ordnet med ift transport, overnatting, langing underveis og til og med oppvarming på demosykler siden vi måtte prøve å legge ut våre egne sykler i startbåsen god tid i forveien for å sikre god startposisjon.

Som beskrevet i forrige innlegg, hadde jeg mottatt en F-Si Carbon 2, som jeg skulle ha som treningssykkel. Også denne gangen fikk jeg låne envehjulene, som jeg satte opp med  Schwalbe Rocket Ron 2.1 foran og Racing Ralph 2.2 Snakeskin bak, begge slangeløst.

Siden bilen var på verksted denne uken, etter diverse uhell, hadde jeg fått lånt bilen fra Torshov Sport, slik at jeg enkelt kom meg til og fra Ottestad og Terje. Tidlig torsdag morgen reiste vi fra Ottestad, plukket opp salgsansvarlig for Cannondale Skandinavia i Hamar og ankom Skilodge Sälen før kl 11. Da hadde allerede Terjes svenske kollegaer, Claes og Henrik, hadde da allerede rigget standen med noen av Cannondales 2016-modeller, samt demosykler av årets modeller. Moro å bidra på standen og oppleve stemningen i Sälen.

Utpå ettermiddagen tok Terje og jeg en rolig sykkeltur og sjekket ut første 12 km’erne av rittet. Jevn stigning første 3 km, som kom til å strekke feltet bra. Avsluttet dagen med en bedre burger på O’Learys.
2015-08-13 16.55.08Fredagen startet litt for tidlig, da jeg hadde glemt å skru av vekkerklokken, men sovnet gudskjelov igjen litt. Prøvde å begrense arbeidet på standen, men bidro med opp- og nedrigging og litt innimellom. En liten trill med noen små raptusser i fine tilrettelagte sykkelveier ble det før lunsj, samt en liten powernap på ettermiddagen. Brukte ellers tiden på pakking og klargjøring til dagen etter.
2015-08-14 12.27.332015-08-14 17.24.11Vekkeklokken stod på 04.45 lørdag morgen. Heges ferdige posjoner med havregrøt ala Velochef var knall frokost for Terje og meg. Gjorde oss klare og reiste til start 05.30 med våre rittsykler. Var femtemann til å legge ut, og fikk plass i første rekke i led 1. Frøs litt på morgenen, da det bare var 4 grader og tåke nede ved start. Over tåkedekket var det knallblå himmel, og det lå an til optimale sykkelforhold. De rutinemessige hyppige dobesøkene ble unnagjort, og en time før start kom Claes og Henrik med demosykkel jeg kunne varme opp på. Rett og slett knall opplegg.

Ut fra start gikk det greit synes jeg, og det virket ikke som om det ble satt skikkelig fart opp bakken, og prøvde å holde meg forholdsvis langt fremme i gruppa. På asfalten før Mangsbodarna gikk det fort, og rett før avkjøringen til grusen, var det noe knuffing og Dalsjø fra Hedmark Terrengsykkel gikk rett i asfalten bak meg. Det smalt skikkelig og jeg hørte karbonet knekke. Detta kan da umulig ha godt bra tenkte jeg… I tillegg visste jeg at klubbkamerat Martin Røste Omdahl lå bak meg. Gudskjelov hadde Martin klart å svinge unna og Dalsjø var bare forslått fikk jeg høre.

Tråkket på videre og prøvde hele tiden å være godt plassert i feltet i tilfelle strek. Etter litt over 3 mil begynte en bakke og fronten klemte til. Da ble det raskt stive bein, det strakk seg og delte seg litt opp. Jeg måtte etterhvert resignere litt og se at Martin klarte å henge med. Ble sittende i en gruppe med blant annet Kjell Arild Lierhagen og Thomas Morgan Knutsen, og etterhvert hadde vi tatt igjen Martin, som måtte slippe de foran seg. Vi tok igjen noen folk innimellom, noen ryttere hadde også kjørt seg opp til oss, og vi var vel etterhvert en gruppe på 30 ryttere. På Evertsberg etterca halvannen times sykling, fikk jeg første langing av Claes fra Cannondale.

Følte jeg hang lett med i denne gruppa og prøvde også her å tenke på å være godt plassert i topp ti i gruppa, slik at man evnt er med om det sprekker opp igjen. Ved siste langing, ca 2 mil før mål fikk jeg langet flaske med blanding av cola og energidrikken Celsius. Celsius  er en kalorifattig energidrikk med over dobbelt så mye koffein som i Red Bull, og blandingen smakte bare cola. Helt knall.

Det gikk fort i dette rittet, og det var virkelig moro. Med fart mellom 30-50 km/t, kuppert, vekslende underlagt og mye svinger. Tid og km fløy unna. Det ble til tider kjørt hardt, og og siste 10 km var det litt kamp om posisjonene. Lå godt framme og inn siste tre kilometrene var det bare å gi det man hadde. Kom bra fram og var langt framme i gruppa over mål.

Hadde satt meg to delmål før rittet som jeg trodde skulle være hårete. Topp 50 og under 2 timer og 50 min. Klarte begge med 39.plass totalt og 6.plass i klassen på tiden 2.49.38. Dette ga en snittfart på 33,4 km/t og holdt til å bli 9. beste nordmann.
Cykelvasan 2015Takk til salgsteamet fra Cannondale i norden for at jeg fikk være med og ikke minst all hjelp med oppvarmingssykler og langing. Dette var moro og frister definitivt til gjentakelse.

Syklet med to 0,6l flasker fra start men hadde klart meg med en på 0,7 når man får langing på Evertsberg og en flaske mot slutten.