sep 13

Norgescupavslutning i Femundrittet

Da var det dags for femte og siste norgescupritt i år, under fine omgivelser i Drevsjø og Femundrittet. Reiste opp dagen i forveien og innlosjerte meg i hytte med Granberg og Mehl med familie. Etter Birken og Rørosrittet har beina og kroppen vært tung, men mot midtuka var jeg mer optimistisk etter en god intervalløkt med Beitmyren og Mehl. Syklet meg en liten runde alene med noen små fartsøkninger, og ikke minst siste mila av rittraseen. Mye sti og singeltrack, småsteinete og røtter, og ganske så tungt siste 5 km.

Etter en dårlig natt søvn reiste jeg i god tid til startområdet. Alltid ålreit å være på plass i god tid og prate med kjente medsyklister. Tok en felles lett svarv med Mellegård og Pettersen, men var lite å stresse med da det var noen lettere kilometer i starten så man fikk varmet opp greit. Lite startfelt med 25 startende i menn senior og den nye lange løypa som er tiltenkt NM neste år. Av 25 startende derimot var det mange sterke navn, så god plassering hadde jeg ikke tenkt på. VIlle bare ha en god opplevelse etter det bedrøvelige resultatet i Rørosrittet forrige helg.

Ut fra start gikk det som sagt på asfalt og etter masterbil. Lugna puckar og helt annen stemning og atmosfære enn på Birken eller noen av de andre store rittene. På siste norgescupritt i fjor var det også rolig og behagelig stemning før og under rittet. Ved ca 12 km, etter asfaltstarten og noe lettere stigning på grus, gikk det inn på sti oppover lia. Her strakk feltet seg, og jeg fant meg en plass litt baki, og syklet da jevnt oppover stien på terskel. Det ble dessverre for stor luke til tetgruppa. Siste del av terrenget gikk nedover, og tildels sakte her, da noen av rytterne ikke akkurat har voldsomme terrengegenskaper. Og det kommer fra en som ikke akkurat ser på seg selv som noe dyktig i terrenget selv.
Femund1Kom da først ut på grusveien med fire andre som kom bakfra. Vi fikk raskt igang samarbeid, og Guldhaug viste seg å være bra kjøresterk. Foran skimtet vi Xabi som hadde havnet i dødens i mellom de to puljene, og vi jaktet han opp mot toppen. Over kulen og nedover tok vi raskt igjen Xabi. Fikk i meg gel og godt med drikke. Visste at det kom et lettere terrengparti som gikk nedover etter ca 20km, så prøvde å plassere meg før vi svingte inn. Her kom Xabi på innern i enorm fart, men jeg hadde sett på video at det her kunne være sleipt, og jeg fikk rett. En skikkeli tohjulssladd av Xabi i gjørma, og bare flaks at det gikk bra. Jeg smatt forbi og fikk konsentrere meg om egne linjer og tilpasse farten etter forhold og komfort. Klokkehaug på fulldemper fulgte etter, med en liten luke ned til de andre.

Ut på grusen igjen var det bare å ta litt mer næring så vi ble samlet igjen. Vi var seks stykker som kjørte en rulle med bra trøkk. Merket fort at Klokkehaug og en til begynte å slite med tempoet og trøkket innover grusflatene med noen små kuler. Ut på asfalten etterhvert, veldig kjedelig strekke, men tempoet fortsetter før vi svinger av og passerer lokomotivet Lien som hadde punktert. Nå skulle det være 3-4 mil med grus, og vi ble raskt redusert til fire, da Klokkehaug måtte slippe og meldte seg inn i Bryte IL. Det gikk veldig fort innover grusen syntes jeg, Guldhaug og Xabi hadde bra trøkk, og vi tok etterhvert igjen Erik Sæter fra TVK, men han ville ikke prøve å henge på engang.

Visste at det ville komme et terrengparti etterhvert og var fokusert på å ha blikket langt frem for å kunne posisjonere meg godt inn på stien. Virket som de andre også skjønte at jeg var sterkest av oss i det tekniske, så derfor gledelig overrasket over at jeg klarte og fikk lov til å komme først inn på stien. Ingen som ville hindre noen tydeligvis. Inngangen til stien var det ikke noe problem for oss å se, for der var det dessverre ikke noe morsomt syn. Dr.Bjørnstad og Torbjørn Svanstrøm stod der og det var mye blod i ansiketet til Torbjørn. Det hadde visstnok vært bil som hadde kommet seg inn i den sperrede løypetraseen og ikke vist hensyn, så det hadde blitt bråstopp og skikkelig kræsj. Gudskjelov ifølge Torhbjørn, var det bare noen tenner og litt kosmetiske skader. Mest irritert over å ikke få fullført rittet.

Inn på stien, som var av det nybrøtne slaget, og minnet mer om et dyretråkk. Følte jeg fikk god flyt, fikk litt luke igjen, og tok det dermed litt mer med ro. Måtte av sykkelen et par steder det var steinete og bratt, men ellers overraskende bra. Gikk etterhvert over til veldig steinete gammal traktorvei, som tildels var mer steinur enn ei. Plutselig smalt det skikkelig i et dekk bak meg og Guldhaug fikk ei saftig punktering. Kjørte på med godt volum og forsterkede dekk, og tok etterhvert igjen Markus Eid Mellegård, som hang seg på.

Ut på grusen igjen, teknisk sone med en gang, og veldig godt å få flaske fra Britt-Line med colablanding. Ca to mil igjen, først litt lettkjørt på grus og asfalt før siste 15 er sti. Ut på asfalten hadde Sæter også klart å komme seg opp igjen etter det tekniske stipartiet, og vi var seks stykker som gampet på. Inn på neste sti klarte jeg nok en gang å komme meg først, og visste at nå var det nesten bare sti inn siste del. Sæter fulgte etter på sin fulldemper, og vi dro ifra de andre ganske raskt.. Litt knotete med røtter og noen bløtere myrhull, men følte også her at jeg fikk god flyt og traff bra.

Mot Sorken var Sæter foran og jeg hadde nok med å følge etter. Skjønte at han var sterkere enn meg, men prøvde å følge. Fra Sorken og inn hadde jeg kjørt dagen før, så jeg la meg i front i nedoverbakken etter Sorken, og fikk holdt god fart nedover og inn i neste stiparti. Med ca sju kilometer igjen slapp jeg Sæter forbi, og det var dessverre ikke lenge jeg klarte å følge bakhjulet. Fulldemperen fløt bra over røttene på furumoen i tillegg til at han nok hadde litt mer å gi. Fullt fokus på å holde det trøkket jeg klarte. Kjente beina var slitne og at det ikke var mye om å gjøre før jeg fikk besøk av krampene.

De siste fem kilometrene var tunge, men gikk raskere enn jeg hadde fryktet. Klarte å forsvare plasseringen. 11.plass og pers i norgescup, 12 min bak Granberg som vant og litt over fem minutter opp til Repshus og «de store gutta» er moro.

Gratulerer til Granberg og Mehl med dobbeltseier. Mehl forsvarte med dette også sin andreplass i norgescupen sammenlagt i år. Med min 11.plass i dag klarte jeg 20.plass sammenlagt. Dette frister til videre satsning 🙂