jul 24

Moratråkket

Etter Valdresrittet og et par uker med bra mengde, roet jeg ned litt på mengden denne uken. Håper på gode bein på NM Femunden til helgen og Grenserittet 6.august. Klarte tidligere denne uken å ødelegge bakgiret på hardtailen min. Ikke mens jeg syklet, men når jeg rygget sykkelen inn i boden etter å ha vasket den. Kjedet hang seg opp og dro med seg bakgiret. Jammen flaks jeg har slik billig elektrisk bakgir til den nette summen av 4700 blanke norske kroner.

Valgte bort norgescup Furusjøen denne helgen, da dette er et veldig hardt og langt ritt, med rittid på over 4 timer for min del. Totalbelastning med de neste store rittene gjorde at kompis Mehl og jeg valgte Moratråkket på Koppang, 52km totalt og rittid på under 2 timer istedet. Mehl skulle uansett kjøre fulldemper, og med ødelagt bakgir på hardtailen, måtte jeg også prøve meg på fulldemperen i et ritt hvor jeg hadde valgt hardtailen istedet.
Dro oppover til Koppang lørdag morgen siden rittstarten ikke var før kl 12. Framme i god tid som vanlig, halvannen time før start, og de vanlige rutinene med mat og hyppige dobesøk ble utført. Kan jo ikke drasse på for mye vekt. Spesielt ikke når man skulle sykle med en fulldemper som var bittelitt tyngre enn den andre 🙂 Varmet opp med en lett runde gjennom avslutningen av rittet. Harde knekkere i skiløypa bak idrettshallen. Samme inngang som når jeg syklet her i 2013, og som siste etappe av Trans Østerdalen i fjor. I år hadde de derimot utbedret stien noe, slik at det ikke var så høy punkteringsfare.
13816919_10154272614335505_755883556_nUt fra start var vi mange som var med i frontgruppa. Det ble ikke kjørt hardt nok til at mange falt av i første bakke, og dermed ble det mange som ville være med å kjøre rulle innover. Første 11 km går slakt oppover, akkurat slakt nok til at man lett henger med. Fokuserte hele tiden på å slenge seg med i rulle tidsnok til at det ikke var for mange foran meg. Kan ikke ligge på 50.plass om noen plutselig rykker i front.

Rett før stipartiet etter ca 11,5 km sykler jr Fiskvik og jegopp på yttersiden og helt i front og vi kommer inn på stien som nor 4 og 5, bak Mehl, Repshus og Dalsjø. Trår det jeg makter for å holde følge med de i det relativt korte stipartiet på litt over en km.
13833052_10153653914637536_1158495544_oJr FIskvik tryner rett før vi er ute på grusen igjen, kommer meg forbi men er ca 15m bak Dalsjø, Repshus og Mehl i front. Mehl titter seg tilbake og roer ned litt i front så jeg kommer innpå de få metrene. Beina stod rett ut, så jeg stod glatt noen føringer før jeg kom igang igjen. Etterhvert kom også Jr Fisk og en unggutt seg også opp på halen. Gikk litt rykkvis og tidvis ikke altfor fort i front, og opp mot første drikkestasjon var ikke den store gruppa langt bak oss. Etterhvert har også Gullhav fra TVK klart å komme seg opp til oss.  Vi var nå syv stykker i frontgruppa.

Et par kneiker og så inn på kjerrevei/skogsvei. Kjente deler av dette fra tidlgiere og måtte grave dypt de gangene det ble satt bra fart i front, men klarte å henge greit med når det flatet ut. Digg å sykle på humpete skogsvei med fulldemper.

Ut på grusen igjen og opp en litt lengre halvbratt grusbakke hvor Mehl trår til, klarer ikke å følge og må gi noen meter. Prøvde å holde jevnt fart, og jammen roet det seg ikke ned, så jeg kom innpå igjen. Kilometrene gikk fort, og etterhvert kom vi inn på den sinnsykt fine flytstien i furuskogen, tror denne kalles Blåbærstien. Fiskvik i front, med oss andre etter som perler på en snor. Deretter gikk det fort nedover på grusvei før vi kom inn på de avsluttende kilometrene. Repshus svinger av med punktering og vi andre fortsetter. Over myra inn i skiløypa, tungt som f…, sikkert 500watt og 10 km/t. Gullhav slipper her og jeg ligger som nummer 5. Må gi meter i den første seige knekkeren i skiløypa, og ser også at unggutten fra Nes SK gir meter også.
13835592_10153653916417536_1923593688_o 13833010_10153653916897536_1489339225_oPrøver å holde trøkket oppe, men er helt dehydret og på stålet. Opp neste bratte knekker, ser jeg også at jr Fisk nå ligger sammen med han foran meg, men det blir for langt frem. Triller over mål til femteplass, 28 sek bak Mehl som vant, foran Ole Dalsjø og jr Fiskvik.
13819339_10154272614505505_1775919696_nDette var en høydare for meg. Litt lettere bein enn forrige helg, første ritt med mye grus på fulldemperen og ikke minst være med i frontgruppa hele veien 🙂 Det var varmt under rittet, og lærte nok raskt at ei flaske er for lite på dette rittet. Enten ha med mer drikke, eller ha langing. Fulldemperen virker nok litt tregere og tyngre, men har definitivt sine fordeler. Sparer nok litt krefter og rygg på komforten. Fulldemperen fra Hardrocx fungerte prikkfritt. Så det er bare å bestille når den kommer i katalogen til neste år 🙂 Hjula fra Rojan Rundfahrt trillet som vanlig lett, og jeg valgte også her å kjøre safe med forsterkede dekk, Fast Trak Control slangeløst foran og bak.

Fotokred til Rolf Bakken som ofte stiller opp for kondis.no. Artikkel og flere bilder ligger her http://www.kondis.no/berit-gjelten-og-vidar-mehl-vant-moratraakket.5894103-127704.html

I varmen som har vært nå siste uken er det viktig å få i seg nok væske. Da er «Isostar Bicarbonates» genialt. Pulver med nøytral smak, elektrolytter, magnesium og sodium. Vannet blir litt «dødt» men kroppen skal da klare å ta til seg mer væske.

Til helgen er det NM Femundrittet som står for tur. Håper bein og form er enda noen hakk vassere da. Har meldt meg på i masterklassen, M35-39, og håper å være med å kjempe i toppen, og kanskje om NM-trøya dersom alt klaffer. Sykkelen vil ha samme oppsett som på Bukkerittet og Moratråkket.