aug 29

Birken 2016

Elitestart igjen i år og målet var som i alle andre ritt å komme til mål uten uhell eller tekniske problemer. Oppladning og uka gikk som jeg hadde planlagt. Gjøre det kropp og hode er vant til, men redusere bittelitt på mengde og lengde på intervaller.

Birken er som kanskje mange har fått med seg det eneste rittet hvor eliten starter heltt til slutt, kl 15.30, litt over tre timer etter at de dårligst seedede har startet fra Rena. Dette føler jeg er med til å bidra til flere farlige situasjoner, når vi innover mot Sjusjøen, og spesielt ned fra Sjusjøen til Håkonshallen, og tar igjen de antatt svakeste.  Ingen god kombinasjon da vi sykler fort og de er sliten og gjerne litt vinglete.

Kjørte til Rena med Vidar lørdag formiddag, og fikk varmet opp en halvtimes tid før vi stilte oss i kø ved båsen. Grei posisjon i 3-4 rekke i båsen for de B-seedede. Startskuddet gikk og jeg hadde veldig fokus på å kjøre kontrollert og sikkert. Fort gjort med uhell i slike større felt med endel rykk og napp. I år gikk det bra på asfalten 🙂 Inn på grusen og opp noen kneiker med litt mer stigning mot Skramstad og det ble satt mer fart. Det ble raskt mer strekk i feltet, før det splittet seg opp. Ble da sittende i gruppe med blant annet Vaeng, jr Fisk, langemann Fjeld og Mellegård. Ned mot Djuposet gikk det styggfort i front, og jeg klarte akkurat å henge meg på fremste gruppe. Inn i bratta var det bare å hoppe av sykkelen å småløpe med sykkelen oppover. Stresset mye mindre enn tidligere, følte det gikk lettere, og ser på tidene at det også gikk fortere i dette første terrengpartiet.

Ut fra terrengpartiet ble vi raskt en gruppe. Noen, deriblant jr Fisk, hadde kommet seg med i en gruppe vi kunne se litt lenger frem. Fikk raskt igang noe som til tider lignet en rulle med Mellegård, Vaeng, Fjeld og de andre i gruppa, men det ble dessverre ikke nok til at vi kom oss opp. Synes det gikk passe fort, tror ikke det skulle gått mye fortere før jeg hadde sliti, samtidig som jeg følte jeg kunne være med i rulla. Etter Bringbu titter jeg meg tilbake og ser det er en del som klarte å komme opp på halen å være med, men vi er bare maks 8-9 mann som klarer å kjøre i front.

Passerte Bringbu på ca 57 minutter og følte da at tidsmessig var vi i rute. Inn i andre terrengparti gikk det lettere følte jeg og det var greit å bare flyte med. Ut  på veien igjen og fortsatte da i det første nye partiet. Slakt oppover med småkuler hele veien, og vi kunne se en gruppe ryttere foran oss. Nærmet oss de sakte men sikkert, men klarte dessverre aldri å ta det siste jafset opp. Terrengpartiet inn mot Nysætra var bra oppkjørt etter fredagsbirken og de tidligere på dagen, men så ut til at mye av gjørma hadde satt seg mer. Følte ihvertfall at man kom greit igjennom.

Til Bjønnåsen var det lagt en liten sløyfe gjennom det vanlige teltet med musikk og god stemning. Takk for tilrop og heiing. Hørte kjentfolk som ropte navnet mitt både her og andre steder i løypa. Moro. Ved Kvarstad ble jeg skremt av en kollega som ihvertfall klarte å få oppmerksomheten til hele gruppa 🙂 Passerte også etterhvert Vidar som dessverre hadde punktert.

Videre bare det opp Kvarstadlia og over mot Rosinbakken. Her ble det satt bra fart og mange i den store gruppa falt av. Måtte gi 30 meters luke før toppen. Vet ikke helt hva som skjedde i huet mitt, men jeg bestemte meg for at nå må jeg jaggu skjerpe meg. Reiste meg opp og trødde det jeg maktet og kom meg akkurat opp på halen igjen før toppen. Veldig fornøyd med at jeg klarte å mobilisere nok til å komme med. Moro at også Jonas Amundsen klarte å bli med opp. Inn mot Storåsen fryktet jeg flere solide rykk. Merket jeg bare akkurat klarte å være med over Elgåsen.
14114687_10153734289292536_877940773_oVidere inn på Sjusjøen stadion var det masse folk, og fikk ikke med meg at Omdahl stod med cola til meg rett etter undergangen. Videre nedover det nye partiet passerte vi mange slitne og  «større» syklister. Nesten utrolig at det gikk så bra som det gjorde. I nedoverkjøringene hadde også gårsdagens regn og dagens ryttere gjort sitt til at det var en del hull. Holdt god margin til rytter foran slik at jeg unngikk disse og evnt punktering.

Ut på asfalten ble kjørt rykkvis og det var vanskelig å få igang ei skikkelig rulle. Virket som om alle skulle spare seg til eventuell spurt. Inn på Birkebeiner stadion var jeg veldig forsiktig, da det rett etter avkjøringa er endel skarpere steiner Gjennom bommen og det ble kjørt fort bortover grusen. Ble nesten litt overrasket over hvor greit det var å få god posisjon inn på asfalten og inn mot ballettbakket. Inn traversen ned mot ballettbakken som tredjemann i gruppe og følte jeg kjørte safe nedover. Mellegård på sin fulldemper bare forsvant nedover. Tok det med ro i svingene rundt oppå platået, da det var endel løsgrus på asfalten. Ned på gresset kom det opp et par ryttere, deriblant Dahlsrud som jeg vet er i min aldersklasse men klarte å holde han bak meg inn på oppløpet.

Inn til tiden 2.46.44, som holdt til 43. plass i menn elite, 4.plass i M35-39 og litt ekstra moro at jeg da var beste nordmann i min klasse, med to svensker og en nederlender foran meg på lista.

For de som er interessert i tall så hadde jeg makspuls på 200, over toppen etter Skramstad, 179/84% i snittpuis og 284w i normalized watt