sep 07

Oslo-Lærdal gjennom Valdres i fint høstvær :)

Satt værfast med familien på Madeira i februar og fikk en snap fra en kompis som lurte på om jeg ble med på Oslo-Lærdal 1.sept. Den hadde åpnet påmelding til den  gamle klassikeren, som gikk fra 1986-2000 gjennom gamle trakter i fra Oslo til Hønefoss og gjennom Begnadalen og Valdres over Filefjell til Lærdal, på ca 34mil og 3500 høydemeter. Ikke vanskelig å be jeg…

Følte jeg angret litt på dette de første dagene etter Birken, men hadde fått med meg kompis Morten Schnell også, og kona hans som support og serving av kjente mat- og drikkevarer på matstasjonene. Start kl 05.00 ved Bogstad camping, så vi valgte å reise dagen før og sov i ei campinghytte.

Tidlig og kaldt med lang kjøring bak masterbil, nesten 45min i lav hastighet. Så ut som om de fleste allerede syklet på vaskebrett med all den skjelvinga. Opp Solliehøgda fryktet jeg at de skulle sette en solid fart for å få splittet gruppa, men rittet er så langt at de ville nok dra nytte av en større gruppe litt lengre oppi dalen.

Foto: Styrkeprøven AS

Ned til Sundvollen og østsiden av Tyrifjorden til Klekken, to ryttere i brudd, men ingen fryktet at de klarte å holde ut og lot de gå. Første matstasjon på Hallingby, kaldt nok på morgenen med temperatur helt nedi 2 grader. Lite svetting så alle hadde vel nok drikke, og ingen stoppet. Noen grupperinger stoppet av og til for å late vannet, og det var lite problem å kjøre seg opp igjen i gruppa. Drakk nok lite, men spiste fire kakuskiver med spekeskinke og ost, med litt smågodt innomellom.

Ved matstasjon i Begna etter ca 4 timer, ved Joker’n, stoppet de fleste. Byttet begge flasker og rasket med litt ekstra brødmat og lefse. Utrolig morsomt med så mange tidligere sambygdinger som hadde møtt opp for å heie. Stod også flere langs austsidevegen oppover mot Fønhus. Kaldt med et 3-4 grader i skyggesida oppover dalen, og alle skjønte at det kom til å bli kjør i bakken fra Bagn til Reinli.

Lå godt framme inn i bakken sammen med de jeg antok som hardest, Knut Sande, diger rå mann som vant fellestart Trondheim-Oslo i 2016 og i år, noen Follo-ryttere og et par fra NTNUI osm hadde seier med Trønderexpressen på Trondheim-Oslo for lag. Spent på beina etter ca fem timer sykling, men følte det gikk i en jevn fart jeg håndterte, litt under 400w, og ser etterpå at jeg snittet på 372w i ca 11 minutter. Over toppen var vi bare 5-6 stykker med en stor gruppe halsende bak. Noe lurekjøring da enkelte hadde klubbryttere i gruppa bak de ville ha med videre. Både Bjarte og Braadland fra Aurora Borealis var med der, men Braadland var uheldig og ødela girøret oppå toppen.

Morten Schnell leder an i gruppa bak.          Foto: Styrkeprøven AS

Ned mot andre drikkestasjon ved Leira var vi litt over 20 mann, og det ble litt lurekjøring langs Strandefjorden, men i kneika i enden av fjorden, ved Graneisbrua, ble det kjørt så hardt at det delte seg, og vi satt igjen seks mann i front. Vi fikk til bra samarbeid så farten økte. Sekunderingene fra folk langs løypa og rittleder var positive. Svinge opp brattbakken ved Hemsin bru, etter 7t sykling begynte jeg å merke kjøret skikkelig, og en mann måtte slippe her. Ser jeg hadde 11 min med 313w snitt. Svingte så inn grus på Vennisvegen og syklet kontrollert for å unngå punkteringer samtidig som vi avtalte pissepause og påfyll på matstasjonen i Øye.

Vennisvegen Foto: Styrkeprøven AS

I Øye svingte vi av på vestiden av Strøndafjorden på nygruset tung vei slakt imot. Ekstremt tungt og føltes helt jævlig på racer. Bare flaks at ingen av oss punkterte. Ut på veien og opp mot Tyinkrysset og jeg måtte slippe da de begynte støtingen. Klarte å mobilisere det siste jeg hadde av krefter, giret opp på storklinga og klarte å komme meg opp igjen. Helt ferdig, og veldig overrasket over at Eivind for NTNUI måtte slippe, da han så sterk ut hele veien.

Foto:Knut Skaarnæs-Moldestad

Hang med forbi Tyinkrysset, men da det ble rykket nok en gang før Otrøvatnet og rett før vi bikket opp på flata på Filefjell var det game over. Flimret for øya og helt på felgen. Måtte roe ned til rolig langturtempo, ta til meg næring og komme meg før jeg fortsatte i den marsfarten jeg klarte. Ser jeg på strekka over Filefjell på 14km og en halvtime bare hadde hatt 230w i motvinden. Tittet meg bakover ofte, og forventet å bli tatt igjen av en stor gruppe og at jeg måtte kjempe med nebb og klør om en 10.plass etter å ha ligget med foran så lenge.

Foto: Styrkeprøven AS

Rett før Bjøråk skimtet jeg til min glede at Eivind kom sigende innpå med en sinnsyk trill på hjula. Måtte trå bak han når han lå i ramma. Sammen kjørte vi partempo med bra trøkk igjen. Kjørte lenge med ett og ett minutt hver ca, men etterhvert ble det lengre føringer på Eivind. Lå på 300w+ i føringene, og ned mot Lærdal så vi bilkø langt der framme som tydet på at vi hadde tatt innpå teten. Vi holdt trøkket helt inn og vi ble enige om å sykle likt over mål.

De tre sterkeste Foto: Styrkeprøven AS

Kom i mål til 4.plass på tiden 9.56.21, etter ifølge strava, 335km og ca 3700 høydemeter. LANGT over min forventning i dette selskapet. Lav temperatur var nok med på å gjøre reisen lettere for meg. Akkurat passe kledd. Startet og sluttet med det samme. Åpnet kun vindvesten i bakkene. Skotrekk, løse knær, lange høsthansker, undertrøye og vindvest.

Forbruk underveis var ca 2.5-3 liter drikke, Brødmat i starten og skarpere skyts etterhvert resulterte i fem brødskiver, 2 pakker vestlandslefse, god porsjon smågodt, en Bounty og 3 gel. Altfor lite drikke, men stoppet og tisset fem ganger i løpet av turen. Ikke lett å drikke når man er migatreng.