jan 12

Kickstart på 2017 – mengdebolk og reisebrev

Nytt år og nye muligheter for et godt sykkel og treningsår. Hadde planlagt å starte det nye året med en god mengdebolk på ca to uker med romjula og en treningstur til Alicante.

I romjula på Gjøvik var det knallfine sykkelforhold på veiene og ikke minst fine stier og knallharde skiløyper på åsen som ikke lenger fungerte til å gå på ski i. Inspirert av Rapha Festive 500 challenge på strava, som var 500km sykling utendørs mellom 1.juledag til og med nyttårsaften, tro jeg i gang med fine langturer, og de fleste av turene med likesinnede sykkelkompiser. De gærne har det jo som kjent godt 🙂 Tur i skiløype med solskinn, kaffe og kake i sekken er i hvert fall noe man husker godt.

Challengen ble fullført med 530km på de syv dagene, og fra 1.juledag til første nyttårsdag samlet jeg 31,5 treningstimer. To intervaller, to styrkeøkter og seks rolige langturer. Nok en gang var jeg overrasket over hvordan beina føltes på intervaller nyttårsaften, etter 26 timer trening dagene før, med gode bein og bra trøkk rundt Toten. Intervaller med Mehl og Beitmyren pleier å gi en grei pekepinn på hvor landet ligger.

Mandag til torsdag før avreise Alicante ble benyttet til korte intensive økter, to styrke og to intensive intervaller over terskel. Liker veldig godt intervaller med 30/15, f.eks. 3x10min med 30s over terskel, gjerne 120% av ftp/terskel med pauser på 15s og ca 50% av terskel. Man klarer da ikke å komme ned i puls i pausene, samtidig som beina får litt opphold og aktiv hvile. Kjørte da intervaller to dager på rad med 3×10 min 30/15 første dagen og 6x4min på 105% ftp/terskel neste dag. Knalløkter med mye sone 4 puls.

Alicante

Torsdag ettermiddag kom Jonas Nermoen til meg for middag og samkjøring til Gardermoen. Alicante stod for tur torsdag til tirsdag, med fire hele sykkeldager. På flyplassen møtte vi Jørgen og en kamerat av han, Hans Erik Lund. Litt forsinket fly, men ankom leiligheten i Alicante (Arenals del Sol) slik at vi var i seng rett før kl 02.

Som forrige gang, leide vi sykler av Kjell Storerud, som har flyttet ned til Torreveja og driver www.alicantebikehire.com. Kvalitetssykler til bra priser som anbefales på det sterkeste.

Dag#1: Santa Pola – Dolores – Albatera – Hondon de les Frailes – Agost – Tibi – Xixona
174km, 1800hm og 6t25m

Rett før kl 9 stod Kjell og Anne utenfor leiligheten vår med syklene. Litt justeringer og vi fikk tråkket avgårde før kl 10. Litt småkjølig fra morgenen med korte små dråper fra oven på starten av turen, før det løsnet opp og vi fikk litt sol. Måtte sykle med lange armer, vindvest og løse bein eller knær. Turen gikk litt sørvestover med bra stigning fra Albatera mot Hondon de les Frailes, videre ganske flatt til Agost før det igjen ble stigninger mot Tibi og Xixona før det ble lett cruising, eller heter det halvgamping, ned CV-800 til Alicante.

Link til gps-spor: https://www.strava.com/activities/823141729

Dag#2: Elche–Almoradi–Bigastro–Torremendo – lunsj hos Kjell – Beniofar-San Fulgencio-Santa Pola
140km, 725hm og 4t45m
Blå fin himmel og varmere enn første dagen. Trillet rolig og flatt i gang til Elche og videre mot Dolores på fine sykkelveier i reservat. Fortsatte flatt videre forbi Bigastro, før det ble stigning opp på platået ved Torremendo rundt vannet Embalse de La Pedrera, innom San Miguel og videre til Kjell og Anne, hvor vi hadde avtalt lunsjstopp. Ble servert en helt suveren lunsj med ferske brødvarer og mye godt pålegg og grønt ved siden av. Godt og varmt i solsteiken.
BILDE
Etter en god og lang lunsj trillet vi rolig videre mot Rojales og San Fulgencio før vi tok veien om Santa Pola tilbake til leiligheten. Herlig flat og rolig tur i knallvær. De løse armene ble puttet i lomma på veien tilbake så armene kunne «tænnes».

Link til gps-spor: https://www.strava.com/activities/824111259

Dag#3: Alicante-Aigües-Relleu-La Torre de les Macanes-Xixona-Agost-San Vincent-Elche-Santa Pola
178km, 2400hm og 6t55m

Nok en fin dag med fint vær, men ekstra kjølig på morgenen med 3-4 grader bare. Holdt kystveien forbi Alicante og videre et stykke før vi tok av mot Aigües. Opp nydelige veier med fin stigning opp mot Rellau før vi bikket høyeste punkt på 900 moh før La Torre. I en skyggedal ble vi møtt av veivende spanske damer i motorsykkelklær. Så ikke helt hvorfor med en gang, men oppover bakken var det rim og is. De turte ikke sitte på med gubbene på motorsyklene ned J Vi måtte ta det pent nedover på andre siden, men alt gikk uten uhell. Et par av kneikene hadde opp mot 16% stigning så det ble ganske tungt med 36-28 utveksling.
Nye bakker mellom Xixona mot Tibi og fra Tibi til Agost, før det var litt gamping i høy fart ned mot San Vincent, hvor Jonas og jeg koste oss stort med vekslende tauing.
Hans Erik sa tidlig ifra om en kjenning i akilles, og Jørgen med litt trøblete kne, så de hoppet av og tok strake veien til leiligheten, mens Jonas og jeg tok en bonusrunde på flatlandet om Elche og Santa Pola.
Link til gps-spor: https://www.strava.com/activities/825468763

Dag#4: Santa Pola-Crevillent-Hondon-Alguena-La Romana-El Fondo-Aspe-Crevillent-Santa Pola
148km, 1400hm og 5t15m

Hans Erik valgte å stå av syklingen med sin vonde akilles, mens vi tre andre syklet ut Santa Pola og videre mot Crevillent på lite trafikkerte småveier, før vi tok fatt på samme klatring som første dag opp mot Hondon. Satte litt fart og fikk litt ekstra puls opp kneika før vi bikket ned mot Hondon og Alguena. Fint området med Alguena og La Romana, hvor vi stoppet for en lunsj. Som vanlig god baguett med parmaskinke, omelett, kaffe og cola.
Etter lunsj var det lett og raskt terreng hjemover, hvor Jonas og jeg byttet på å kose oss i front med gamping ned mot Crevillent. Tilbake ble det nesten samme vei om Santa Pola.

Link til gps-spor: https://www.strava.com/activities/826332397

Kort oppsummert en knallfin treningstur med mange kilometer og timer på sykkelsetet, kombinert med god og mye mat, samt veldig godt selskap. Takk for turen karer.

Alicanteturen avsluttet mengdebolken, og på de 16 dagene siden 1.juledag ble det ca 60 timer trening.
Nå er det på tide å få på plass en plan med bolking av intervaller og følge den frem mot våren, før det blir en Mallorcatur i månedsskiftet mars-april.

Det ble heller ikke feil å vinne en massasjetime med Thomas Onsrud Nielsen hos Kropp og Helseklinikken på Gjøvik idag 🙂 (http://www.kroppoghelseklinikken.no)