mai 08

Helgøyatråkket – syre på knallfine stier

Helgøyatråkket er som regel synonymt med syrehelvete, gjørme og masse høydemetre, men i år var det knusktørre fine forhold som ventet oss. Syre og høydemetre kommer uansett der ute. Masse fine flytstier, samt bratte og tildels lange bakker gjør dette til en brutal start på sesongen. 2 runder à 25km og ca 650 høydemeter pr runde, hvorav maks en km asfalt, bittelitt grusvei og mesteparten kjerrevei og flytsti.

Kjørte ut til Helgøya med Vidar Mehl, og sykkelen var satt opp min Hard Rocx Circo Volante Team SL med 36T drev foran (XX1) og Maxxis Ikon 2.2 EXC EVO dekk slangeløst både foran og bak. Disse dekkene veier noe mer enn flere andre alternativer, men er til gjengjeld veldig punkteringssikre, samtidig som de sitter veldig godt på slike forhold.

Hadde meldt meg på i elite, og stilte meg opp beskjedent og riktig i de bakre rekker av elitefeltet før start. Starten gikk i bra fart, men holdt meg i bakre del av den lange rekken rundt startloopen, og rundt Skurven sprakk det litt mer opp. Ble sittende å sykle sammen med klubbkamerat Tokerud og Løvseth med norgesmestertrøya. Pulsen sa det gikk mer enn fort nok, men beina følte seg fine. Tenkte det fikk være greit å holde seg her, for tjejdeng hadde jeg ikke lyst på. Etter vel halvtimen sa Toko takk for seg, tok med seg et par andre ryttere og fikk luke.
Jeg syntes farten var passe(og vel så det etterhvert) så vi holdt oss samlet i en og en halv runde. I teknisk sti og nedoverkjøringer var jeg nok kvikkere enn de rundt meg, bakkene gikk greit, men jeg hadde mer enn nok med å holde følge på flatene 🙁

Helgoya2014Etter halvkjørt sisterunde måtte jeg se de andre i gruppen, 4-5 stk dra sakte ifra meg, mens jeg syklet i egen fart. Så hele tiden en Milslukern-rytter ikke langt foran meg. Ned hoppbakken for siste gang kunne jeg skimte JH-rytter Røsand nærme seg bakfra, og tenkte at da får vi i det minste kjørt bra sammen inn mot mål. Ned fra toppen og ut på veien tok jeg igjen Milslukern, samtidig som Røsand kom seg opp, byttet på å dra og fikk opp bra fart inn mot mål. Det lå vel an til spurt, men så nok mer ut som om det bare fordelte seg automatisk. Røsand først, med meg foran Milslukern.

Sluttiden min i år ble på 2.20.43, noe som var 13 minutter raskere enn ifjor, hvor det også var ganske greie forhold. Carl Fredrik Hagen tok en utklassingsseier på 2.02.42, nesten 3 minutter foran neste mann. Jeg klarte altså ikke å unngå tjejdeng og var ca ett minutt bak Løvseth i mål. Det ble en 30.plass av 50 deltagere i eliteklassen, så jeg er greit nøgd 🙂

Av erfaring ser jeg at det å sykle med litt tyngre dekk som er mer punkteringssikre kan være en fordel. Det var endel som hadde punkteringer på disse stiene, da også av skarpe steiner på grusveiene..;)

Neste ritt ligger an til å bli min debut på landeveisritt, med Gylne Gutuer den 18.mai. 4 runder à 35 km (13 på grus). Link: Gylne Gutuer