jun 09

Suveren pinsehelg med knallvær :)

Pinsehelgen har vært helt suveren med kjempefint vær og fullt program. Fredag var det ettermiddagsjobbing i Gjøviks beste sportsbutikk, Intersport, og fredagskos med pizza. Lørdag var det Raumerrittet, hvor hele familien ble med for å se på å heie sammen med Vidar Mehls høygravide kone. Søndag var det familiebursdag på Kløfte med tilhørende kaloripåfyll, for å være klar til en fin «guttetur» til Vestmarkrittet. Søndagen ble avsluttet med å ta med barna for kveldsbad på Fastland.

Fastland

Raumerrittet
Lørdag morgen var som vanlig både Vidar og jeg klare til å reise i god tid før avtalt klokkeslett. Var derfor fremme på Hellerudsletta, hvor start og mål på Raumerrittet er, i god tid. Henting av startnr, og de vanlige rutinene med x antall dobesøk gikk som det pleier. Kjørte for øvrig med Schwalbe Rocket Ron foran og Thunder Burt bak.

Påmeldt i eliteklassen, og starten gikk med mye lurekjøring og ikke altfor fort første to mila, som gikk i kupert og på asfalt. Over på grus og ganske fort inn i den fryktede «langbakken». Litt over 3 km med 10% stigning i snitt. Satt altfor dårlig plassert i feltet da det ble satt skikkelig fart i front, ble hengende etter og hadde ikke sjans til å komme opp til Tor Atle Fuglerud og de andre som dannet gruppe 2. Syklet i eget tempo opp og fikk etter hvert selskap av to andre. Prøvde etter beste evne å samarbeide, men følte meg mye sterkere enn de to andre. Ble derfor til at jeg stort sett tauet på de to andre. Ifølge strava klarte jeg faktisk en KOM på et ganske flatt segment på 2,8km.

Rett før første terrengparti etter ca 43 km tok vi med oss Joakim Vika som hadde punktert. Jeg kjørte i front gjennom hele terrengpartiet og følte det gikk greit unna. Joakim og jeg tråkka bra videre mot neste terrengparti, med mye raske strekninger og nedoverbakker med til dels skarp stein.
Raumerrittet 2014_2
Da jeg skulle svinge inn i andre terrengparti, viste det seg at jeg hadde fått en sivepunktering foran, og framdekket holdt på å skli av når jeg svingte. Hoppet av, fisket opp en guffeboks og smalt det inni, snurra hjulet rundt og tråkka på etter de andre.

Ikke lenge etterpå tok jeg igjen og passerte de to andre jeg hadde tauet på tidligere. Det var ganske sleipt og gjørmete i dette partiet. De var ikke lenger bak enn at de klarte å henge seg på videre når vi kom ut på grusen igjen.

Tredje og siste terrengparti gikk veldig greit, da det stort sett var nedover, men med en del skarpe og store stein. Følte jeg klarte å holde bra fart og styre unna både stein og andre deltagere vi tok igjen. Dette viste strava også i etterkant, da jeg bare var 14 sek bak Vidar i dette partiet. Her ristet vi også av oss den ene, som kjørte på stivgaffel.

Ut på asfalten igjen, kunne vi nok engang se Joakim foran oss, og vi tre kjørte sammen inn. Siste mila var det også jeg som stort sett lå foran og taua. Det ble derfor heller ingen spurt om plassering.
Raumerrittet 2014_1
Bra fornøyd etter 79 km på 2.40.19, ca 9 min bak vinneren og Mehl (som du kan lese her www.vidarmehl.com) . Dette holdt til 14,plass av 24 i eliteklassen, 4.plass i M30-34 (av 50) og 25 totalt av 783.

Vestmarkrittet
Mandag, 2.pinsedag, var det duket for Vestmarkrittet i Dikemark/Asker. Andreas og jeg skulle sitte standsmessig på med Olve nedover. Dessverre litt lang reisetid, men det fikk gå for denne gang. Veldig spent på beina, siden jeg hadde syklet Raumerrittet to dager tidligere. Hadde skodd om tohjulingen med Maxxis Ikon 2.2 EXO (forsterket versjon), da det ryktes om en del skarpe steiner.
Vestmarkrittet 2014_3
Vi var fremme en time før start, som lå veldig idyllisk til ved et tjern. Det var utrolig varmt og skyfri himmel. Hentet startnr, et par turer på do, 20 min oppvarming og klar til start. Kjapt og effektivt.

Ut fra start gikk det rolig første 3-4 km før man gikk inn i en lang bakke. Som vanlig hadde jeg tenkt se hvor lenge jeg klarte å være med. Ut ifra profilen hadde jeg et håp om å sitte godt plassert når vi rundet toppen. Profilen var dessverre litt grov og det var mange småkonjunkturer og litt annerledes enn jeg hadde sett for meg. Det ble derfor veldig hardt etter hvert og måtte slippe etter ca 7 km. Derfra ble det å kjøre etter eget tempo videre oppover. Plukket etter hvert inn to andre, samt at Torgeir Løge kom opp bakfra. Vi fire kjørte lenge sammen, og samarbeidet fungerte greit. Løge kjørte jeg en del sammen med på ritt i 2013. Merket jeg ikke hadde mye muskulært overskudd.

Husker ikke helt rekkefølgen på alle partier, men det var utrolig morsom, varierende terreng og småkuppert. Litt mer røtter og større steiner, blåstiforhold, i et av de første partiene i Granskog. Her var det også mye fine klopper. Knotet litt etter at en foran meg trynet og ødela rytmen og flyten, men ellers gikk det greit.

Videre litt grus og veldig morsom og tungt parti med lysløype og turstier, hvor det var veldig tunge partier med flis/bark. Her føltes det som om det stoppet helt opp og man hadde punktert, men kom da gjennom. Ble etter hvert veldig sliten og fra 30 og inn var det tungt. På flate strekninger føltes det som om det stod stille. Da var det godt å sykle sammen med Torgeir som hadde litt krefter igjen.
Vestmarkrittet 2014_7
Højdare var definitivt de sinnsykt fine kilometrene med flytsti i barskog fra 35-40km (spesielt den veldig smale). Her snyltet jeg også på ryggen Torgeir, som virket delvis kjent blant røtter og steiner.
Vestmarkrittet 2014
I mål, dehydrert og sliten på tiden 1.47.13, 9 min bak Greg Saw som vant. Dette holdt til 15.plass av 24 i eliteklassen, 3.plass av 44 i M30-34 og 20.plass totalt av 418.

Endelig i mål i varmen :)

Endelig i mål i varmen 🙂

Höjdaren ble forøvrig badet fra bryggekanten i tjernet der 🙂 I den varmen var det sinnsykt forfriskende!! 🙂